Friday, November 18, 2005

گفت وگو با حميد فرخ نژاد

حميد فرخ نژاد، بازيگر سينما، متولد سال ۱۳۴۸ در آبادان است. او كه فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته كارگرداني تئاتر است، فعاليت هنري خود را به عنوان دستيار كارگردان در سينما شروع كرد. فرخ نژاد ساخت چند فيلم كوتاه و چند نمايشنامه راديويي را نيز در كارنامه اش دارد و با آن كه يك فيلم سينمايي هم كارگرداني كرده ( «سفر سرخ» در سال ۱۳۷۹ كه مضموني جنگي دارد)، اما بيشتر به عنوان بازيگر سينما شناخته شده است.اولين بازي فرخ نژاد در «عروس آتش» ، ساخته خسرو سينايي، بوده كه قصه اش در محل تولد خود بازيگر مي گذرد و براي فرخ نژاد جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگري و فيلمنامه را از هجدهمين جشنواره فيلم فجر به ارمغان آورد. اين موفقيت در جشن خانه سينما هم براي او تكرار شد. در عين حال، فرخ نژاد جزو آن دسته از بازيگران ايراني است كه دوبار براي فيلم هايش جايزه بهترين بازيگر مرد را از جشنواره هاي معتبر خارجي گرفته است، اولين جايزه را جشنواره «كارلو ويواري» (چك) در سال ۲۰۰۰ به او داد و دومين بار جشنواره مسكو براي «طبل بزرگ زير پاي چپ» در سال ۱۳۸۴ وي را شايسته دريافت اين جايزه دانست. ديگر فيلم هاي او عبارتند از: «ارتفاع پست» (ابراهيم حاتمي كيا، ۱۳۸۰)، «تب »(رضا كريمي، ۱۳۸۱) و « به رنگ ارغوان» (ابراهيم حاتمي كيا، ۱۳۸۲). « طبل بزرگ زير پاي چپ» در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم رشد حضور دارد و همين انگيزه اي شد براي گفت وگو با حميد فرخ نژاد؛ بازيگري خونگرم كه شوخ طبع است و عادت دارد پاسخ هاي كوتاه بدهد.


* الان كه مدتي از ساخت «طبل بزرگ زير پاي چپ » گذشته و دوباره آن را تماشا مي كنيد، چه احساسي داريد؟- احساس مي كنم كه فيلم خوب و محترمي است و نگاه تازه اي به مقوله جنگ دارد.* وقتي مي گوييد« محترم» منظورتان چيست؟- اين فيلم از جاذبه هاي كاذب براي جلب مشتري استفاده نكرده است. بيشتر مفهوم گراست تا صورت گرا. تماشاگر را فريب نمي دهد و قصه اش را صادقانه تعريف مي كند.* نقشتان در فيلم رضايت شما را جلب كرد؟- در آن مقطع كه فيلم را بازي كردم، اوضاع و نقش ها همين طور بود. اوضاع مي طلبيد كه اين نوع شخصيت روي پرده به تصوير كشيده شود.* در طول كار، هيچ تغييري در نقش و شخصيت خود ايجاد كرديد؟- طبعاً براي خلق يك شخصيت، بازيگر بايد همراه خودش چيزهايي بياورد تا نقش زنده و پربار شود. براي هر كاري همين طور است.* اين تغييرها كم است يا زياد؟- معمولاً سعي مي كنم اين اتفاق تا آن حد بيفتد كه به شخصيت مورد نظر برسم. در چنين حالتي، نقشي كه جلوي دوربين بازي مي كنم با نسخه اوليه فيلمنامه فرق مي كند.* اين اتفاق در همه كارهايتان مي افتد؟- تا آن جايي كه كارگردان هاي فيلم ها اجازه بدهند و امكان انجام آن باشد، اين كار را انجام مي دهم.* اين مسئله براي كارگردان ها مشكلي ايجاد نمي كند؟- اگر ببينند چيزي كه مي گويم خوب است، اجازه مي دهند كه آن كار را انجام بدهم، چون اين كار به نفع فيلم است. در بين فيلم هايي كه بازي كرده ام، تا حالا چنين مشكلي پيش نيامده است.* شما يك فيلم سينمايي هم ساخته ايد؛ قصد ادامه فيلمسازي را نداريد؟- خيلي دوست دارم باز هم فيلم بسازم. اميدوارم كه شرايط براي اين كار جور شود.* با توجه به روحيه كارگرداني كه داريد، سرصحنه فيلمبرداري اين حس به عنوان يك بازيگر برايتان مزاحمت ايجاد نمي كند؟- خير، وقتي بازيگرم، بازي ام را مي كنم و وقتي كارگردانم، كارگرداني ام را انجام مي دهم. فاصله بين اين دو را حفظ مي كنم و نمي گذارم تداخلي در كار به وجود بياورند. حالا اگر فيلمي را هم كارگرداني كنم و هم بازي، آن وقت قضيه فرق مي كند.* اين روزها مشغول چه كاري هستيد؟- در حال تمرين براي مجموعه تلويزيوني« حلقه سبز » هستم. ابراهيم حاتمي كيا كارگرداني اين مجموعه را به عهده دارد.* با حاتمي كيا بيشتر از هر فيلمساز ديگري كار كرده ايد. با او راحت تر هستيد؟- هر فيلمسازي سبك خاص خودش را دارد و شيوه كار كارگردان ها با هم فرق مي كند. در بين فيلمسازها، با حاتمي كيا و خسرو سينايي راحت تر بوده ام.

No comments: