Wednesday, November 30, 2005

حكم






نويسنده و كارگردان: مسعود كيميايي
تهيه كننده: مسعود كيميايي، كارگاه آزاد فيلم - سرمايه گذار: غلامرضا شريفي
بازيگران: عزت‌الله انتظامي، خسرو شكيبايي، ليلا حاتمي، بهرام رادان، پولاد كيميايي و مريلا زارعي و با شركت: لادن طباطبايي، كارينا كيميايي، داوود عمادي، علی اصغر طبسی، يوسف آزاد، ناهيد‌خيرابي، فرزانه ارسطو و ليلا بوشهري و با حضور: سعيد پيردوست، داريوش اسدزاده ، اكبر معززي و جلال پپيشوائيان و با معرفي ميترا صالحي، بهرام فتاحي، محسن هنرمند و سعيد روحاني
مدير فيلمبرداري: عليرضا زرين دست
تدوين: جعفر پناهي
موسيقي: مسعود كيميايي، جعفر پناهي
طراح صحنه و لباس: كيوان مقدم
طراح چهره پردازي: عاطفه رضوي
صدا: اسحاق خانزادي
عكاس: بابك برزويه
تاريخ شروع فيلمبرداري: 15 آبان 1383 - نوشهر
تاريخ اكران: 9 آذر 1384

خلاصه داستان: « حکم که صادر شد، بايد اجرا بشه، اگه بترسی، تاخير کنی، يا جا بزنی، حکم خودت صادر می شه ... »
ماهيت پول خريد و فروش است. آنانی که ميان پول و معامله زندگی می کنند، عاقبت به صدور حکم يكديگر می رسند.
رضا معروفی خود صاحب حکم است، اما آن را اجرا هم می کند. او سهند را امان می دهد، به خانه می آورد و برای گرفتاری اش چاره ای می يابد. محسن و فروزنده هر دو جوانند و عاشق؛ محسن اما خون و اسلحه و پول را انتخاب می کند. حتی در مقابل فروزنده حکم صادر می شود.

يادداشت كارگردان: بيست و پنجمين فيلم، بيش از چهار دهه، حکم، يكي است. اين فيلم هم گوشه ای از همان فيلم هاست که در تاريكي مانده و نشان داده نشده.
همه جای زندگی « حکم » هست، از عاشقانه ها تا مرگ، از هوای خوب عشق تا زخم. يك رضا در فيلم « حکم » هست که آقای انتظامی آنرا بازيش می کند. اين رضا عقيده دارد، انسان يك سرمايه بزرگ دارد که اين سرمايه ميزان شهامت او در مرگ خواهی است، به وقت تحقير و توهين می توانی در اين جهان نباشی. « مرگ » انسان را کامل می کند.
فيلم « حکم » زندگی را احمد رضا احمدی گفت اين حلقه آخر ماست. ما اين آخرين ها را، « حکم » را به آپارات گذاشته ايم، نمايش های آخر است.
اما من برای نمايش آخر به آپارات نمی روم، به احمدرضا گفتم، زود است، تا ببينيم حکم چيست.

No comments: